Kost og hælspore

Ved hælspore er der inflammation i de små celler under hælen

Det er også sikkert at kost har betydning for inflammationstilstanden i kroppen

Men det er dog ikke sikkert, at der er en direkte sammenhæng mellem kost og  hælsporer

I spørgsmålet om kost og hælspore er en ting sikker

Stil kroppen i bedst mulige helingsforhold

For at få perspektiv, så lad os først tænke “hælspore og inflammation”. Derefter kan vi tænke “hælspore, inflammation og kost”.

Hælspore og inflammation
Når fokus er hælspore, så kan tilstanden forstås om en lokal belastning af de celler som sidder omkring hælen. Mere præcis i udspring af svangsenen ved hælknoglen. Den lokale belastning som er blevet så stor at det har udløst en inflammatorisk tilstand lokalt omkring hælen. Eller med lidt andre ord. Kroppen er gået i gang med at reparerer sig selv og det gør den ved at der opstår en inflammatorisk proces. Uden inflammationen og den medfølgende smerte ville kroppen i form af din fod blot gå i stykker og på et eller andet tidspunkt ville din krop nok gå til grunde. Så inflammationsprocessen skal du blot være glad for går i gang omkring hælen. Dit fokus bør være at forstå og handle på kilden til at inflammationen opstår. For ellers bliver du ved med at være i risiko for at blive ramt af samme symptomer igen og igen. Dette handler i forhold til hælspore om, at aflæse dit bevægemønster (du går sikkert med hårdt hælisæt) og aflæse din fodstilling (du har givetvis en fejlstilling i fode).

Hælspore, inflammation og kost
Udgangspunktet ved behandling af hælspore er princippet “Giv kroppen bedst mulige helingsforhold”. Når det gælder kost, skal vi huske at kombinationen af den ilt vi trækker ind i lungerne og den energi som vi kan trække ud af maden tilsammen er den energi, som bruges til at drive alle vores livsprocesser i kroppens celler. Så kost er vigtig og samtidig mere end meget kompliceret.

Rent praktisk er det ikke en fordel for kroppen både at skulle have gang i en lokal heling af hælen (inflammationen i hælen) og samtidig kæmpe med en inflammation relateret til kost og fordøjelse. Der er lavet rigtig meget undersøgelse og skrevet rigtig mange bøger om kost og inflammation. Hvad der er antagelser og hvad der reelt er videnskabeligt dokumenteret er ikke muligt at give enkle afklaringer på her. I stedet kan det være en fordel at tænke på at der indgår en muskle i fordøjelses processen og den er langt lettere at forholde sig til end sammensætningen af kosten. Så her får du viden om denne muskel. 

Skab ro i din fordøjelse
En simpelt tilgang er at tænke “skab ro i dit fordøjelsessystemet”. Det handler om at være mere konkret i forhold til, hvornår fordøjelsessystemet sættes til at arbejde og hvornår vi giver fordøjelsessystem ro til at restituerer. Her kan du tænke, at tarmen rent faktisk er en muskel som kan lave en “synkebevægelse”, som skubber indholdet fremad i tarmen. Samtidig sætter du hele systemet i “alarmberedskab” hver gang du putter mad i munden. Jep, når du tager en bid af æblet sendes automatisk besked til system længere nede om at en levering mad er på vej.

Løsningen er ret enkelt i forhold til at give fordøjelsessystemet ro. Del dit døgn op i to dele. Den ene del starter fra morgenmaden og slutter efter aftensmaden. Herefter går du over i anden del af døgnet, hvor du giver dit mavetarm system ro til at fordøje. Yes, det betyder at du ikke skal spise slik, drikke kaffe eller stikke hoved ind i køleskabet lige før du skal sove. Ro betyder ro, og det gælder fra du er færdig med aftensmaden til du når morgenmaden. Din tarmmuskel har brug for restitution. Dette er pointen.

Hvor kompliceret er kost og fordøjelse?
Når fokus er kost, så er der tale om et meget kompleks system. Et vigtigt system da kosten sammen med ilt er det som kroppen omsætter til at drive alle vores processer. Tænk blot på, at først venter vi mennesker på at maden er klar (eksempelvis at æblet bliver modent inden vi plukker det fra æbletræet). Så skære vi det i stykker for at kunne spise det – og dermed er det at skære æble en del af fordøjelsesprocessen i en tidlig fase. Måske koger eller steger vi æblet (dette er også del af en tidlig fordøjelsesproces).

I munden både tygger vi æblet (hvilket er en mekanisk fordøjelse) og via spyt nedbryder vi æblet (hvilket er en kemisk del af fordøjelsen). Herfra føres æblet i maven, hvor surheden i maven har en pH værdi omkring 1 (dette er virkeligt i det som kemisk kaldes et surt miljø). Så tager æblet turen gennem først tyndtarmen (hvor en del af æblet optages, men hvor der ikke er nogle tarmbakterier). Derefter fortsætter æblet gennem tyktarmen, hvor kroppen har udliciterer fordøjelsen til ca. 1½ kg tarmbakterier fordelt på mere end 1 million forskellige bakterietyper. Uden tarmbakteriernes bearbejdning af æblet ville det være svært at få energi ud af æblet.

Nu kan æblet (i den form den nu har på dette tidspunkt) føres over tarmvæggen ind i blodbanen. Her får den en tur rundt i kroppen og når den når en celle med behov for energi transporteres den over cellevæggen ind i cellen. På dette tidspunkt vil æblet blive transporteret ind i en del af cellen, som hedder mitochondria (dem findes der fra 200 til et par tusinde af afhængig af, hvilke celle som æblet er endt i). Sammen med ilt (som vi har trukket ind gennem vores lunger og som er endt i cellen) vil æblet nu gennemgå en omformning, så det ender med at tilføre energi til et molekyle kaldet ATP. Dette sker ved at et fosfor molekyle påtvinges at sætte sig fast på det, der bliver til ATP. Vupti så er vi fremme ved at have skabt et energirigt molekyle, som kan bruges til at drive alle de andre typer processer som har behov for energi inden i cellen.

Kost består ikke kun af æbler

Vi skal tænke, at der kommer rigtig mange forskellige typer kost ind i kroppen og de skal alle igennem ovenstående proces for at blive til energi i cellerne. Så pointen i denne lille indsigt. Når talen kommer på kost og fordøjelse, så er det et kompleks system. Ønsker du at få mere indsigt i kroppens fordøjelsessystem, så er her link til tre bøger som kan anbefales. Alle bøgerne tager afsæt i den naturvidenskabelige verden og forsøger at formidler de nye erkendelser, som forskere finder frem til rundt omkring i verden. Alle bøger er til at læse uden den store faglige forståelse for emnet kost.

Tarme med Charme

Denne bog giver en fin gennemgang af hvordan vores fordøjelsessystem er opbygget. Fortæller også, at det ikke er helt uvæsentlig hvordan vi sidder, når vi er på toilettet og skal tømme tarmindholdet. Bogen er skrevet af en ung tysk kvindelig læge og holder sig til et meget enkelt og letforståeligt sprog.

Gobler ældes baglæns

Bogen tager afsæt i begrebet “sundhed og aldringprocesser” og kommer ind på nogle spændende vinkler på hvad der sker i vores krop. I den sammenhæng er mad en vigtig komponet for vores sundhed. Når du har læst eller lyttet til bogen har du givetvis fået øjnene op for et par tiltag – hvis du ønsker et langt liv med en velfungerende krop.

Den plantebaserede kost

Den plantebaserede kost

Bogen giver en forståelse for hvordan mad som vi spiser kan blive omdannet til energi. Denne ret komplekse kemi bliver formidlet, så du bagefter sidder med en god forståelse for hvad mad gør ved din krop. 

Bliv klogere!

Hælsporer, nedsunken forfod, hallux valgus tå og en række andre lidelser i kroppens bevægeapparat har direkte relation til sko, som mangler plads til tæerne.

Når lidelsen først er opstået er der brug for viden og handling for at stille kroppen i bedst mulige helingsforhold.

I en række af nyhedsmail får du indsigt i den enkelte lidelser. Hvad er det og hvorfor opstår det? Hvordan kan det behandles og hvad er tanken bag behandlingen? Hvilke hjælpemidler findes – og fungere de som forventet?

Så tilmeld dig dette gratis mailkursus og bliv klogere