Sko til hælsporer

Har du hælsporer er valget af sko vigtigt i forhold til at give din hæl bedst mulige helingsforhold. I dette valg af sko kan du vælge mellem løsninger, som hver for sig aflaster hælen og/eller ændre dit bevægemønster.

Sko med plads til tæerne

Den første løsning når det gælder sko til hælsporer baserer sig på et ret enkelt princip. Mangler der plads til tæerne i dine sko, så vil din kropsvægt spontant flyttes tilbage. Det øger belastningen på din hæl. Absolut ikke hensigtsmæssigt, når du har hælsporer.

Princippet svarer lidt til at stå på hænder. Det er ret svært at holde balancen, hvis du samler fingerene. Er det lang tid siden du har stået på hænder, så prøv at lægge dine hænder på et bord og “lade som om du skal stå på hænder”. Spreder du fingrene og spænder let i hånden, så vil du opleve et bedre greb til underlaget end hvis fingrene er samlet.

Løsningen for sko til hælspore giver lidt sig selv med denne kropserfaring. Vælger du sko med plads til tæerne muliggør du at foden og tæerne kan arbejde som de skal. Så flytter din kropsvægt sig ikke spontant tilbage på hælene og så har du givet kroppen bedre mulighed for heling af inflammationen i hælen.

Sko til hælsporer med plads til tæerne finder du i skomærker, som har fokus på fodformede sko. I denne sammenhæng skal du være opmærksom på at der både findes “barefoot” sko med tynd sål (og som ønsker at forstyrre din naturlige afvikling af fodens bevægelser mindst muligt) og sko opbygget med stødabsorberende sål (som lægger sig mere op ad den klassiske stødabsorberende såler). Vælger du barefoot sko og har brug for stødabsorption kan du selv lægge et indlæg i skoen.

fodformede sko

Når du med hælsporer kigger på sko, så er her et lavpraktisk råd

Vend skoen om og kig på sålen

Stil spørgsmålet

Er der plads til tæerne – også min storetå?

Hvis svaret er nej, så find et par andre sko

Sko med runding under sålen

Når det gælder sko til hælsporer er den anden løsning at skabe en runding i sålen under skoen. Så får du samme virkning, som hvis du står på et vippebræt. Her er det svært at lægge vægten tilbage og hvile på hælene. Det samme gælder når du går og står i sko med såler som runder.

Effekten kan også forklares ved at at rundingen under skosålerne inviterer din balancereaktion til at få vægten frem, så aflastet hælene og du har optimeret helingsprocessen. Princippet med let runding under skoene finder du eksempelvis i sko fra Gaitline.

Når det gælder om at skabe optimale helingsforhold for hælen er det sjældent nok med kun et tiltag. Så det er klart en fordel at kombinere det ergonomiske tiltage med specifikke øvelser, manuel behandling og omlægning af din gang- og løbestil.

Bliv klogere!

Hælsporer, nedsunken forfod, hallux valgus tå og en række andre lidelser i kroppens bevægeapparat har direkte relation til sko, som mangler plads til tæerne.

Når lidelsen først er opstået er der brug for viden og handling for at stille kroppen i bedst mulige helingsforhold.

I en række af nyhedsmail får du indsigt i den enkelte lidelser. Hvad er det og hvorfor opstår det? Hvordan kan det behandles og hvad er tanken bag behandlingen? Hvilke hjælpemidler findes – og fungere de som forventet?

Så tilmeld dig dette gratis mailkursus og bliv klogere