fbpx
2834 1409

Hælspore Kinesiotape

Kinesiotape – hvad er det?

Kinesiotape er en behandlingsform som er udviklet i 1973 af den japanske kiropraktor Kenzo Kaze. Kinesiotape udnytter at kroppens største organ er huden, og at i huden samt lige under huden ligger en masse nerveender, blod- og lympekar. Med kinesiotape kan der sættes stræk på denne hud, hvilket vil  påvirkes kroppen. Egenskaberne i kinesiotape er, at tapen er baseret på bomuld og at nogle typer af kinesiotape kan strækkes sig til  40 til 60 % af sin egen længde. Andre typer af kinesiotape har en elastisitet svarende til den hvide sportstape.

Brugen af kinesiotape har til hensigt at opnå flere effekter i kroppen. Neurologisk ønskes en stimulering af led og muskler. Dette kan være dels for reflektorisk at skabe en afspænding af muskeltonus, så der bliver bedre bevægelighed i et led. Omvendt kan tapen også lægges, så det stimulere til øget muskelaktivitet. En effekt som kan bruges til at stabiliserer kroppens led. I forhold til heling ønskes skabt en bedre blodcirkulation og lymfedragnage. Denne effekt forklares ved at huden løftes mikroskopisk i forhold til det underliggende væv. Et løft som skaber plads til øget cirkulation og som påvirker nerveenderne. Når behandlere bruger kinesiotape sker det ofte i en kombination med andre behandlingstiltag. 

Hælspore – kinesiotape og evidens?

Kinesiotape bruges også til behandling for hælspore. Der er dog mange variationer på, hvordan tapen lægges, og hvilke tanker der ligger bag placeringen. Nogle bruger meget tapning, mens andre holder sig til en mere enkel tapening. På hælsporer.dk er der ikke data tilgængelig til at afgøre, hvor stor effekt kinesiotape har i behandling for hælsporer. Der er ligeledes heller ikke data tilgængelig i forhold til at kunne afgøre, hvilke af tape teknikkerne som har størst effekt. Endelig er det vær at holde fast i, at selvom hælsmerten er ens for hælsporer ramte, så er der forskel på kropsstuktur og måden at bruge kroppen på. Så udgangspunktet for hælspore kan let være forskellig fra person til person – også selvom der er nogle generelle fællestræk ved de fleste som har hælspore. Dette er vilkårene for at skabe evidens, og stor respekt for dem som med godt videnskabelig håndværk kan få brugbare resultater. Samtidig kan det minde os andre om, at videnskabelige udsagn er komplekse.

Hælspore – hvordan lægges kinesiotape?

På nettet ligger der videomateriale, som viser hvordan forskellige behandlere lægger kinesiotape for hælspore. Nogle af disse videoer er indlejret her på siden med en kommentar til at hjælpe med at forstå den enkelte kinesiotapening. 

Kinesiotape på hælsporer – Jan Lasota

I video kan du se, hvordan Jan Lasota lægger en kinesiotape for hælsporer. Forståelsesmæssigt tages udgangspunktet i, at hælsporen relaterer til dannelse af inflammation og potentiel kalkdannelse omkring svangsene. En tilstand, hvor der overvejes kombination af behandling i form af shockwave terapi til kalkdannelsen.

Selve kinesiotapen placeres for at trække lægmusklen nedad, samt samle svangsenen. I denne tilgang tænkes at svangsenen anatomisk tilhæfter på hælknoglen og at senestrukturen forsætter i achillesenen og videre op i den overfladiske lægmuskler.

Under kinesiotapening placeres ankel i ankelknogle i neutraltposition og ankelled fuldt bukket, så der er maximalt stræk af underbenets bagside og fodens underside. Det betyder, at kinesiotapen lægger stræk hen til neutralposition i forhold til supination/pronation og ikke tilføre ekstra træk til at korrigere position af ankelknogle (sort tape på inderside), som John Gibbons bruger i sin video (kan ses længere nede på denne side).

Kinesiotape på hælsporer – drdefabio

I denne video bliver kinesiotape brugt som en del af behandlingen for hælsporer. Kinesiotapen bliver brugt til at trække hælknogle fremad mod forfod for at mindste stræk på svangsenen. Et træk som skal modvirke trækket på hælknoglen, som skabes af  lægmusklerne. I denne tape teknik samles også fedtet i hælpuden, så der dannes større stødabsorbtion (dette nævnes drdefabio dog ikke i video).

drdefabio´s strategi for at komme af med hælsporen kan opsummeres til 

  1. korrigere dysfungerende led (med manipulationsteknikker)
  2. bløddelsbehandling (med myofascie og massage til at bryde arvævsdannelse og øge blodcirkulationen)
  3. genoptræningsøvelser
  4. specifik kinesiotape teknikker
  5. brug af hælindlæg. 

Kinesiotape for hælspore – Sports Osteopath John Gibbons

I denne video

 

Kinesiotape for hælspore – Andrew Baunton

I denne video lægger Andrew Baunton en tape som samler fedpuden og dermed skaber større absorption under hælknoglen. Videoen har titel “Taping Options For Plantar Fasciitis”, som kan oversættes til “forslag til tapning af hælsporer”.

Video kunne også have haft et andet navn for tapeteknikken er udviklet til “hælpude syndrom“. I denne situation er fedtpuden skrumper ind, så der simpelthen ikke er ret meget stødabsorbtion tilbage i fedtpuden.

Anatomisk er der tale om inflammation og smerter i to forskellige typer væv. Er du ramt af hælsporer og går du med hård hælisæt, så kan tapeningen sikkert stadig have en effekt ved at samle fedtpuden og reducerer spidsbelastningen i vævet omkring hælen.

Hælspore – kinesiotape

Dine erfaringer

Har du erfaringer fra de enkelte tapening enten i din behandling for hælsporer eller som behandler af hælsporer er hælsporer.dk nysgerrige efter at høre din erfaring. Så send gerne en mail med dine kinesiotape erfaringer til kontakt@hælsporer.dk eller brug feedback formular.

G-EZT6ZPVEF3